Reklam och information
Vi bombarderas varje dag av en massa reklam och information. Trots att du inte tänker på så tar ditt undermedvetna in precis allt du ser och hör. Det utnyttjas av marknadsförare.
Reklam finns överallt – på mobilen, i datorn, i tv:n, i butiker, på gator, vid vatten och vid skog. Från den stund du vaknar till den stund du går och sover på kvällen bombarderas du med budskap och övertalningsförsök.
Vi på Info-Direkt vill ge konsumenten rättigheten att själv välja vilken reklam och Information man vill ha, från vilka och när, man ska även ha möjligheten att geografiskt bestämma varifrån man vill ha denna reklam och Information.
Vi vill även ge alla företag små som stora möjlighet att komma ut med reklam och information på ett enkelt, billigt men mycket effektivt sätt till de konsumenter som just vill ha deras reklam och Information. Oavsett om det är reklam för produkter, erbjudanden, information från stat och kommun, krishantering, allmänna nyheter från massmedia etcetera.
Nedan följer lite ytterligare information om reklam Information för att förtydliga hur företag försöker nå konsumenten på bästa sätt.
REKLAM
Reklam är något som vi utsätts för varje dag. Syftet med reklam är alltid att göra någon form av vinst, oftast en ekonomisk vinst men det kan också handla om att ett företag vill framstå som bättre än andra. Som konsument är det viktigt att vara kritisk till reklam för att inte råka ut för trubbel genom att göra onödiga affärer eller riskera att bli lurad på något sätt.
Man måste skilja reklam från information och nyheter. Information har inte syfte att göra en ekonomisk vinst. Istället ligger själva vinsten i att informera personer om någonting. Det kan vara exempelvis vara information om hur man ska gå tillväga när en ny lag träder i kraft, krisinformation men det kan också vara innehållsförteckningen på ett paket flingor.
Nyheter har som uppgift att förmedla aktuella händelser som är av intresse. Även om olika TV- och radiobolag samt dagstidningar har som syfte att göra en ekonomisk vinst tjänar de sina pengar i första hand på den reklam som visas. Exempel på nyheter kan vara TV4 Nyheterna, Aftonbladet eller P3 Dagens Eko.
MÅLGRUPP
En målgrupp är den grupp av människor som någonting riktar sig mot. När det gäller reklam så försöker företagen att anpassa sin reklam för att nå ut till de människor som de i första hand tror ska ha användning för deras produkter eller tjänster.
Reklam för leksaker syns oftast på barnkanaler även om det finns regler för reklam som riktas mot barn. Är det en stor fotbollsmatch på TV kan man räkna med att ett spelbolag är med i reklampausen. Är det ett bakningsprogram kommer kanske reklam för bakmaskiner eller produkter som har med bakning att göra.
Så här påverkar färger dig i reklam och information
Gul! Optimism, värme, lycka. Är den första färgen ögat dras till, används för att fånga uppmärksamhet.
Blå! Styrka, tillit, säkerhet. Den populäraste färgen bland vuxna, lojalitetens färg, används ofta inom banker och business.
Röd! Aggressiv, upphetsande, ungdomlig. Ökar blodtrycket och matlusten, höjer pulsen, stjäl din uppmärksamhet, stimulerar snabba val.
Grön! Lugn, hälsa, avslappnande. Den enklaste färgen för ögat att processa, representerar varor som ofta är naturvänliga.
Grå! Balans, neutral, lugn. Representerar renhet, utstrålar enkelhet och ny teknologi
Orange! Vänlig, lekfull, glad. Får människor att känna sig energiska, hittas ofta i snabbmatsrestauranger, för mycket orange kan dock skapa aggressivitet.
Lila! Kreativ, vis, fantasifull. En av de svåraste färgerna att producera, associeras med lyx och rikedom.